fbpx

Tips tekst schrijven huis verkopen

Tips tekst schrijven huis verkopen

Een goede tekst schrijven om je huis te verkopen heeft een duidelijke opbouw. Probeer je huis zo aantrekkelijk mogelijk te maken, maar geef niet direct alle ins en outs van het huis. Mensen moeten nieuwsgierig worden.

Deze tips om een goede tekst te schrijven, gaan je gegarandeerd helpen om je huis zelf te verkopen. Alles start met het schrijven van een tekst die geloofwaardig, objectief én wervend is. Beschrijf de woning zoals de koper deze ook ziet en probeer eventuele sentimenten buiten beschouwing te laten. Ook is het belangrijk om de tekst niet te lang te maken. Weet dat je op Immoweb bijvoorbeeld slechts bezit over 1500 tekens.

Goede koptekst

Goede verkoopteksten moeten altijd voorzien zijn van een pakkende koptekst. Dan hebben we het niet over de lange kopteksten die bovenaan staan, waarin gepoogd wordt om een woning direct al te verkopen.

Dus niet:

“Super gelegen villa met garage en diep achtertuin, volledig gerenoveerd in 2001, op 500 meter van winkelcentrum met maar liefst 450 m3 inhoud en zolder met extra ruimte voor 4de slaapkamer”

Maar veel beter is een koptekst waaruit direct blijkt waarom jouw huis uniek is:

“Goed onderhouden, ruime villa op schitterende groene locatie met garage en tuin”

Of zoek unieke pluspunten voor jouw woning zoals:

“Wonen met veel privacy, alles gelijkvloers, ideale levensloopwoning.”

 

De koptekst moet bedoeld zijn om de aandacht van de lezer te trekken zodat hij je verkooptekst zál lezen. Immers de koptekst wordt op veel woningzoekers als enige gepresenteerd in de korte zoekoverzichten. Een uitnodigende koptekst genereert dan meer bezoekers naar je woningpresentatie

Schrijf positief maar eerlijk

Belangrijk is om alle sterke en unieke kenmerken en punten van je huis aan te prijzen, zoals ligging, originele details etc. Misschien heb je nog een oude verkoopbrochure van je woning liggen waaruit je informatie kan halen. Schrijf altijd positief, zoals het is, maar maak het niet mooier dan het is. Natuurlijk is het altijd goed om zo nu en dan een persoonlijke getinte zin met een ‘opfleurend’ bijwoord of bijvoeglijke naamwoorden te schrijven, maar overdrijf dit niet:

“Dit plekje in de tuin zal je snel waarderen. Men kan er de gehele dag heerlijk genieten van de stralende zon.”

 

Je huis verkopen zou geen gokspel mogen zijn.

Instahome blijft een revolutie teweegbrengen in de vastgoedsector door voorspellende analyses te gebruiken
om de perfecte koper voor elk huis te vinden.

Instahome verwerkt gebruikersgegevens van derden zoals Google of Facebook
met een eigen algoritme om te bepalen of die persoon misschien
op zoek is om een huis te kopen, en zo ja, worden er advertenties
op verschillende platforms gemaakt in de hoop van hen te laten kopen.

 

Schrijf neutraal of actief

Hier gaat het erom wat je het beste ligt. Actieve teksten verkopen beter dan neutrale teksten, maar het is de kunst om weer niet té persoonlijk de kopers aan te spreken. Dan kan men zich ‘geleid en overvallen’ voelen door jouw tekst.

Voorbeeld neutrale tekst:

“De woning beneden is onderverdeeld in een royale hal, meterkast, woonkamer  etc.”

Voorbeeld actieve tekst:

“Vanuit de voordeur betreed je de royale hal, van waaruit je toegang vindt tot de meterkast, het toilet, de woonkamer en de trap naar boven.”

Let op. Beschrijf niet alles actief en ook niet alles neutraal, dat gaat vervelen. En soms kan “u” ook prima even vervangen worden door “je” dat minder persoonlijk is.

 

De lengte van je verkooptekst

Schrijf bondig. Dat wil overigens niet zeggen dat je met een korte tekst beter af bent in tegendeel. Probeer alle aspecten van je woning en woonomgeving te beschrijven. Een huis of bedrijfspand beschreven in minder dan 15 zinnen komt niet serieus over voor echt geïnteresseerden.

Let op: Immoweb laat slechts 1500 tekens toe.

 

Schrijf eenvoudig

Geen lange zinnen

Lang zinnen zijn minder prettig te lezen dan korte zinnen. Schrijf dus wervend en actief, houd de zinnen kort.

“Via de achterdeur betreed je de bijkeuken. Hier bevinden zich de aansluitingen voor wasmachine en droger. Er is voldoende plaats voor een extra diepvries…”

Gebruik bullits

Wanneer je iets wilt opsommen doe dat dan niet in een zin, maar gebruik bullits, dat is prettiger leesbaar en overzichtelijker.:

“Bijzonderheden”

  • uitstekend onderhouden
  • ruime oprit voor minimaal twee auto’s
  • nieuwe keuken

Afkortingen

Afkortingen maken teksten slecht leesbaar. Gebruik in je verkooptekst op de website geen afkortingen. Afkortingen zijn natuurlijk wél toegestaan in advertenties waar je wegens kosten het aantal woorden wilt beperken.

 

Schrijf nauwkeurig

Verplaats jezelf in de potentiële koper.

Om je huis nauwkeurig te beschrijven, moet je jezelf verplaatsen in de rol van een potentiële koper die jouw woning nog niet kent. Wat zou je willen weten? En wat is minder interessant? Welke zaken zouden je raken?

Een voorbeeld. Het blijkt in de praktijk dat veel mensen de vloerbedekking van slaapkamers wel degelijk interessant vinden. Vind je ook niet? Ook is het erg informatief om aan te geven hoe de wanden van de diverse kamers zijn afgewerkt. Dit hoeft niet altijd in de tekst zelf, maar kan later ook puntsgewijs bij bijzonderheden worden vermeld. Denk ook aan vaste verlichting zoals halogeenspots en tuinverlichting, aan een eventuele waterput met beregeningsinstallatie, waterkranen en elektriciteit buiten etc.

Geef bijvoorbeeld ook duidelijk aan hoe de ligging is van jouw huis ten opzicht van de zon. Tenzij je dat liever niet vertelt natuurlijk.

 

Zorg voor logische feiten

Wanneer je een fraaie situering in jouw huis beschrijft, licht dan automatisch toe waarom die situering eigenlijk zo positief is. Zo ben je direct geloofwaardig en betrouwbaar en blijft iets niet vaag.

Vergelijk deze twee voorbeelden.

De ruime zolder heeft een dakkapel en is zeer licht.

of

De brede dakkapel op de achterzijde van de zolder maakt deze verdieping bijzonder ruim en licht.

 

Not done!

Natuurlijk zijn er ook zaken die je absoluut niet moet doen als je een verkooptekst aan het schrijven bent. Vermijd bijvoorbeeld lange zinnen, gebruik geen afkortingen en probeer niet te veel in herhaling te vallen. Ook is het belangrijk om niet te persoonlijk te worden. Laat in je verkooptekst bijvoorbeeld achterwege dat je met pijn in het hart afscheid neemt van de woning.

Kom je er niet helemaal uit?
Geen probleem. Onze experten hebben veel ervaring met fotografie en het schrijven van een tekst om je huis snel te verkopen. Overigens neemt jouw persoonlijke vastgoedexpert de woningpresentatie uitvoerig met je door, voordat jouw woning gepubliceerd wordt.

Heb je alsnog vragen of wens je meer voor het schrijven van een tekst om je huis zelf te verkopen? Vraag dan nu een gratis en vrijblijvend informatiegesprek aan!

Nog vragen? We bellen je terug. Klik hier

img

Instahome

Gerelateerde berichten

Je huis zelf verkopen? Waar moet je opletten

Je huis zelf verkopen: dat doe je natuurlijk niet elke dag, waar moet je opletten?. Het is daarom...

Lees verder
door kjelle

Zelf verkopen: zo bereid je je huis voor

Je hebt besloten om je huis zelf te verkopen. De advertentie is mooi opgemaakt en staat inmiddels...

Lees verder
door kjelle

Huis verkopen aan bouwpromotor

Bij het verkopen van je huis zijn er veel pistes om te overwegen. Je huis verkopen aan een...

Lees verder
door kjelle