Huis zelf verkopen

Het is zo ver, je gaat je huis zelf verkopen! Tijd dus om over een aantal zaken goed na te denken.

Je huis zelf verkopen was nog nooit zo eenvoudig

De kogel is door de kerk. Je gaat je huis verkopen. Deze beslissing brengt zoveel keuzes met zich mee, dat je wel wat tips kunt gebruiken! Hoe ga je jouw huis verkopen? Ga je je huis zelf verkopen of schakel je een makelaar in? Hoe zorg je voor een geslaagde bezichtiging? Hoe werken de onderhandelingen en wat staat er in de koopovereenkomst?

Hier lees je onze tips over de verschillende fases in het verkoopproces.

Huis zelf verkopen: tips

  1. Zorg voor een onvergetelijk eerste indruk
  2. Doe zelf de rondleidingen
  3. Professionele foto’s
  4. Verkoopstyling
  5. Zorg voor de juiste promotie mix
  6. Een gedetailleerde omschrijving
  7. Voorkom een vloek op je huis
  8. Hou de kijkers vast
  9. Kies de juiste manier om je woning te verkopen
  10. Wanneer is de beste periode om je huis zelf te verkopen?

  11. De vraagprijs berekenen
 

1. Zorg voor een onvergetelijke eerste indruk

Je huis zelf verkopen? Dan is het internet je belangrijkste medium bij de verkoop van je huis. De hoeveelheid informatie op het internet is ook overweldigend en daarom scannen wij wat we tegen komen op het internet. Alleen datgene wat ons interessant lijkt klikken we op en de rest slaan we over. Bij het zoeken naar een huis of appartement op het internet gaat het niet anders. De woningzoekers scannen door het enorme aanbod van woningen en klikken alleen op die woningen die hen aanspreken. Of een woning of appartement hen wel of niet aanspreekt is voor een groot deel afhankelijk van hoe jij de woning hebt gepresenteerd. De hoofdfoto moet ronduit fantastisch zijn (hier kom ik later nog op terug) en ook de prijs moet aantrekkelijk ogen. Zoals je zal merken is je woning zelf verkopen, perfect haalbaar mits de juiste handelingen. Lees dus zeer aandachtige alle onze tips om je huis snel zelf te verkopen.

2. Huis zelf verkopen: Doe zelf de rondleidingen

Klinkt logisch toch? De kracht van verkopen ligt altijd in het extra benadrukken van de voordelen van een product of dienst, in dit geval jouw huis. Maar wees tegelijk ook transparant naar de eventuele werkpunten die er zijn. Ga bij jezelf eens na waarom jij destijds voor dit huis of appartement gekozen hebt. Wat waren voor jou de pluspunten van deze woning? Was het de tuin, de ligging, de woonwijk, de ruimte in het huis, de staat van het appartement, de sfeer van de woning? Laat de sterkte punten van je huis niet alleen terugkomen in een sterke tekst (overigens maken de meeste makelaars hier zich ook te snel en te makkelijk van af is mijn idee) maar zorg er ook voor dat dit terug komt in je rondleiding.

Niemand kent jouw woning beter dan jezelf. Jij bent dé expert als het gaat om je eigen huis. Jij kan als enige een positief thuisgevoel creëren. Dat maakt dat jij dé enige en meest aangewezen  persoon bent om kopers rond te leiden.

Bereid je ook goed voor op vragen van geïnteresseerden. 

Meest gestelde vragen door potentiële kopers

Bezoekers die het huis komen bekijken, zullen je waarschijnlijk een aantal vragen stellen. Wees daar dus op voorbereid. Dit zijn de meest gestelde vragen:

– Waarom wil je de woning verkopen?
– Hoelang woon je hier al?
– Wat vind je van de buurt?
– Hoe zijn de buren?
– Zijn er scholen/winkels in de buurt?
– Staan de scholen hier goed aangeschreven?
– Hoe oud is de CV-ketel?
– Heeft het huis veel onderhoud nodig?
– Hoe oud is de keuken?
– Functioneert de keukenapparatuur nog goed?
– Wanneer is er voor het laatst geschilderd?
– Wat zijn de energiekosten?
– Is de kelder droog?
– Is de kruipruimte droog?
– Zijn er nog gebreken waar we rekening mee moeten houden?

Het is wettelijk verplicht om gebreken die bij jou bekend zijn te melden aan een potentiële koper, zoals schimmel of vocht in een kruipruimte, of lekkage.

 

3. Huis Zelf verkopen: zorg voor professionele foto’s

De kwaliteit van de foto’s van je huis kan het verschil zijn tussen wel of geen kijkers en dus tussen wel of niet je huis verkopen. Onze ervaring is dat met de nodige inspanning van onder meer verkoopstyling (hierover straks meer) en foto’s van topkwaliteit, iedere woning op een goede manier te presenteren is waardoor er belangstelling zal ontstaan.
Stap jij een winkel binnen waarbij de etalage vuil en onoverzichtelijk is? Nee toch. Dit is net hetzelfde met de zoektocht naar een nieuwe woning of appartement.

Lees hier meer tips hoe je de perfecte foto’s neemt om je huis zelf te verkopen

 

4. Verkoopstyling

In Engeland en Amerika is het de normaalste zaak van de wereld, verkoopstyling. In België daarentegen is het nog aanzienlijk minder bekend en het gros van de makelaars maakt hier dan ook nog geen gebruik van.

Een gemiste kans, want de invloed van verkoopstyling is op z’n allerminst behoorlijk te noemen, kijk maar de effecten van het programma de Huizendokter. Een verkoopstylist(e) zorgt ervoor dat jouw woning helemaal klaar gemaakt wordt voor de verkoop. Hij/zij geeft tips en adviezen over de inrichting, accessoires en ze zorgt voor voldoende ruimte en rust.

Je huis zelf verkopen betekent je woning verkoopklaar maken.

Lees hier onze 9 tips om je huis snel te verkopen dankzij verkoopstyling

huis zelf verkopen

 

5. Zorg voor de juiste promotie mix

Je huis op Immoweb plaatsen en een bord in de tuin is iets wat iedere makelaar je wel kan bieden. Natuurlijk zijn er altijd huizen die zichzelf bijna verkopen zonder al te veel inspanningen, maar dit is voor de meeste woningen helaas niet weggelegd. Kijk maar eens in je eigen regio hoeveel huizen of appartementen er te koop blijven staan. Je zal dus op de tamtam moeten slaan en jouw woning op zoveel mogelijk manieren onder de aandacht brengen van potentiële kopers.

De kracht van social media

Een krachtig medium hiervoor is natuurlijk het internet en dan met name de diverse social media kanalen zoals Facebook, Twitter en Instagram. Belangrijk bij het inzetten van social media is natuurlijk wel dat je het op de juiste manier inzet. Benader de juiste doelgroep van je huis en probeer je huis op een leuke en/of ludieke manier onder de aandacht te brengen, dit heeft vaak een viraal effect. Wij hebben al diverse woningen verkocht waarbij de koper via Facebook op de hoogte werd gebracht van de woning of appartement dat te koop stond. Een appartement verkopen? Wees dus aanwezig op social media.

Lees hier hoe je je woning zelf kan verkopen via Facebook

Daarnaast kun je overwegen om betaalde Google Adwords advertenties in te zetten afhankelijk of dit past het bij het type woning en je kennis hiervan.

Zorg daarnaast ook voor regionale aandacht. De meeste kopers wonen namelijk niet ver bij jou uit de buurt. Een buurtmailing kan bijvoorbeeld handig zijn om de bewoners bij jou in de woonwijk op de hoogte te brengen van het feit dat je huis te koop staat

huis verkopen facebook

 

6. Geef een gedetailleerde omschrijving van de buurt of omgeving

Op veel zaken heb je invloed bij de verkoop van je huis, echter de wijk of buurt waarin je huis of appartement ligt heb je geen invloed op. Probeer daarom voor jezelf na te gaan waarom jij destijds gekozen hebt voor deze buurt of wijk. Wat waren voor jou de pluspunten en benoem deze ook bij de verkoop van je huis. Ligt je appartement centraal gelegen in een kindvriendelijke buurt vlakbij scholen, winkelcentra en sportvelden? Benoem dit!

Benoem welke voorzieningen er allemaal zijn en wat er allemaal te beleven is in jouw woonwijk. Niet iedere potentiële koper weet dit namelijk.

Ligt je huis juist aan een drukkere weg of station? Benoem dan bijvoorbeeld dat je hierdoor in slechts enkele minuten in de stad bent of dat je huis erg centraal gelegen is tussen meerdere (grote) steden. Is er een mooi natuurgebied of een strand bij jou in de buurt, vergeet ook dit dan niet te benoemen. Kortom focus je op de sterke kanten van de omgeving waarin je huis gelegen is en benadruk deze extra.

Lees hier hoe je de perfecte tekst schrijft om je woning zelf te verkopen

huis zelf verkopen

 

7. Voorkom een vloek op je huis

Bij huizen die te lang te koop staan, laten we zeggen langer dan 3 maanden, is de kans groot dat er een vloek op de woning komt. Wat bedoel ik daar precies mee? Potentiële kopers hebben je huis al vele malen voorbij zien komen op Immoweb en andere websites, het hele dorp weet al dat jouw huis al lange tijd te koop staat en dus gaan ze zich afvragen waarom dat huis of appartement maar steeds niet verkocht wordt. Zou het te duur zijn? Of misschien moet er gewoon veel te veel in gerenoveerd worden? Er is blijkbaar een reden waarom jouw huis maar niet verkocht wordt en naarmate het langer duurt wordt die kans alsmaar kleiner dat er zich nog een potentiële koper aandient. Je woning verkopen wordt dus in deze fase moeilijker.

Kortom, je moet het ijzer smeden als het heet is! Je mag niks maar dan ook niks aan het toeval overlaten, althans niet als het gaat om zaken die je zelf in de hand hebt. Een prachtige presentatie en een scherpe vraagprijs zijn hierbij essentieel.

 

8. Hou de kijkers vast

Bij tip 1 heb je al kunnen lezen hoe belangrijk de eerste indruk van je woning is. Wanneer de kijker eenmaal doorgeklikt heeft op jouw huis of appartement is het natuurlijk zaak dat je ze vasthoudt! Dit doe je door hen veel informatie te bieden in de vorm van een wervelende en uitgebreide tekst, voldoende foto’s van topkwaliteit, 3D-plattegronden  met de mogelijkheid om de kijker jouw huis alvast in te richten, natuurlijk 360 graden foto’s waarbij de kijkers een goed beeld krijgen van de ruimtes en/of de tuin.
En misschien wel het belangrijkste…zorg voor een mooie professionele video! Een foto zegt meer dan 1000 woorden en een video zegt meer dan 1000 foto’s! Je woning verkopen start steevast op het internet, en daar is kwalitatief beeldmateriaal cruciaal.

Een wervelende en uitgebreide presentatie van je huis of appartement zorgt ervoor dat potentiële kopers enthousiast worden en blijven plakken, ze beginnen zich al thuis te voelen. En hoe langer ze blijven plakken, hoe groter de kans is dat zij een afspraak voor een bezichtiging maken. En hoe meer bezichtigingen, hoe groter de kans op een snelle en goede verkoop!

 

9. Kies de juiste manier om je woning te verkopen

Veel mensen kiezen een makelaar omdat deze bij hen in het dorp zit of omdat deze ook het huis van de overburen ooit verkocht heeft. Toch denk ik dat het goed is even wat verder te kijken dan dit. Allereerst moet je natuurlijk een goede klik met de persoon hebben en deze vertrouwen. Maar wees ook kritisch en vraag: Hoe ga je mijn woning verkopen en welke middelen ga je hiervoor inzetten. Wat doen ze nog meer behalve je huis op Immoweb plaatsen en een bord in je tuin zetten?

Onze ervaring leert dat veel mensen erg ontevreden zijn over hun makelaar of een vervelende ervaring met een makelaar uit het verleden hebben gehad. Het huis staat al langere tijd te koop en de keren dat de makelaar iets van zich laat horen is op 1 of 2 vingers te tellen. Wat uit zo’n contact vaak voort komt is een voorstel tot prijsverlaging, soms de zoveelste. Is dat wat je wilt als verkoper?

Als je het mij vraagt hoort een makelaar actief en betrokken te zijn. De makelaar hoort de vinger aan de pols te houden en proactief te zijn wanneer de verkoop stagneert. Waar zou het aan kunnen liggen en wat kunnen we er aan doen.

Lees hier het verschil tussen makelaars en Instahome

 

Waarom kiezen om je huis zelf te verkopen

Je huis zelf online verkopen: “Als het kan met andere producten, waarom niet met een huis?” Dit is de reden waarom Instahome is ontstaan. 72% van de eigenaars wil hun huis zelf verkopen, maar missen soms nog de nodige expertise om hun pand in de gewenste tijd en aan de maximale prijs te verkopen.

Bron HLN: Steeds vaker verkopen mensen hun huis zonder immokantoor. Via de sociale media en een eigen website kun je makkelijk zelf een groot publiek bereiken. Maar zelfs al heb je geen makelaar nodig, een beetje advies is steeds welkom. 

De juiste doelgroep en prijs bepalen blijken de grootste struikelblok te zijn. De tijd om je pand zomaar op Immoweb te plaatsen en te delen in je eigen netwerk op Facebook zijn voorbij. Het aanbod is zo groot dat je niet meer opvalt in de massa. Maak dus zeker gebruik van social media en Google Advertenties om hier te verschil te maken.
 
 

10. Wanneer is de beste periode om je huis zelf te verkopen?

De lente en de herfst zijn de beste verkoopseizoenen, maar dit betekent niet dat de andere seizoenen helemaal niet goed zijn. Laat je hier dan ook niet door tegenhouden. Wat wel belangrijk is om in gedachten te houden, is de lichtinval in je huis. Heb je een donker huis, dan zijn de lente en de zomer echt betere maanden. Heb je juist een heel licht huis of geen buitenruimte? Kies dan voor de herfst of de winter.

Het optimale moment

Het blijft bovenal natuurlijk belangrijk om je woning in een positief daglicht te stellen. Maak een afspraak met je potentiële koper op een moment waarop er veel licht in je huis aanwezig is. Zorg er bovendien voor dat in de lente en zomer je tuin er netjes uitziet en in de winter de sneeuw is weggeruimd. Zo krijgt de bezoeker tijdens elk seizoen onmiddellijk een positief beeld van je huis en zal deze persoon sneller overtuigd zijn en tot een aankoop overgaan.

 

11. De vraagprijs voor je woning of appartement bepalen

Een vraagprijs, in veel gevallen een gevoelig onderwerp. In de meeste gevallen denken/vinden eigenaren dat hun woning meer waard is dan wat een expert ze verteld. Op zich begrijpelijk, we willen immers allemaal een zo hoog mogelijke prijs voor onze woning ontvangen, maar tegelijk ook doodsteek nummer 1 waarom huizen maar niet verkocht worden. Je huis verkopen start dus altijd met het bepalen van de juiste prijs.

Lees hier hoe je de juiste prijs kan bepalen om je woning zelf te verkopen

 

Heb je toch nog vragen of wil je meer tips om je huis zelf te verkopen? Neem dan zeker contact met ons o

Veel gestelde vragen (FAQ)

De verplichte en belangrijkste documenten en attesten bij een verkoop van een woning zijn het postinterventiedossier (PID), een keuringsverslag van de elektrische installatie, het energieprestatiecertificaat (EPC) en de eigendomstitel. Daarnaast vraagt je notaris het bodemattest, het stedenbouwkundig uittreksel en informatie uit het kadaster op.

Het keuringsverslag van de elektrische installatie en het energieprestatiecertificaat (EPC) moet je zelf regelen met een erkende keurder. Het postinterventiedossier (PID) kan je bij je architect vinden. Bij oudere woningen is dit een verzameling van facturen van eerdere verbouwingen. Het bodemattest, het stedenbouwkundig uittreksel en informatie uit het kadaster vraagt je notaris op. De eigendomstitel, vaak je eigen verkoopakte, kan je zelf aanleveren of opvragen via je notaris.

Je huis verkopen kan zonder makelaar, maar niet zonder een notaris. Je hebt dus geen licentie of opleiding nodig om je eigen huis te verkopen.  

Compare listings

Vergelijken

Download ons gratis ebook

Verkoop zelf succesvol je huis dankzij onze waardevolle tips

We zijn er om jullie te helpen

KRIJG ONMIDDELLIJK TOEGANG TOT HET EBOOK 👉

small_c_popup.png

Komt jouw huis in aanmerking?

Vul je gegevens in en kom het snel te weten